نابودی دامداری های خانگی در روستاهای کردستان با اقدامات غیر کارشناسی بنیاد مسکن
پنجشنبه، 23 فروردین 1403
نابودی دامداری های خانگی در روستاهای کردستان با اقدامات غیر کارشناسی بنیاد مسکن
کارشناسان عرصه تولید دام در استان بر این باورند که بنیاد مسکن استان کردستان در چند دهه اخیر با تعیین ضوابط ساخت مسکن در روستاها موجب حذف دامداری های خانگی شده و این امر بر تولید گوشت قرمز و پرورش دام و طیور در استان اثر منفی گذاشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورده واری، طرح مقاوم سازی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال 1384 در کشور آغاز شد و این طرح در استان کردستان نیز همگام با دیگر استان ها و کمی به کندی به پیش رفته است.
متأسفانه بنیاد مسکن بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف اقدام به ارائه نقشه های یک دست بدون توجه به جایگاه تولیدی روستاها در امر مقاوم سازی و ساخت مسکن در روستاهای استان کردستان نموده و اکنون با گذشت حدود 20 سال از این طرح شاهد تبعات منفی این اقدام بدون کارشناسی در عرصه تولید دام و طیور در مناطق روستایی استان هستیم.
هرچند بنیاد مسکن در استان کردستان به موفقیت هایی در امر مقاوم سازی اماکن روستایی دست پیدا کرده است اما ارائه نقشه های یک دست با حذف آغل(طویله) های خانگی نگهداری دام که به صورت سنتی و طی چندین هزار سال در محدوده منازل مسکونی روستاییان استان تعبیه می شد، موجب تغییر فرهنگ تولید گوشت قرمز و پرورش انواع دام ها در بسیاری از روستاهای استان شده است.
این اقدام غیر کارشناسی بنیاد مسکن در استان کردستان همچنان از سوی مسئولان این نهاد با جدیت در حال پیگیری است و با وجود درخواست های متعدد مسئولان و مدیران مرتبط با تولید گوشت و پرورش دام در استان در خصوص تجدید نظر در اجرای این ضوابط غیر کارشناسی باز هم شاهد محدودیت برای روستاییان در این خصوص هستیم.
در حال حاضر و به دلیل ضوابط تحمیلی بنیاد مسکن هیچ فرد روستایی در روستاهای استان کردستان حق ندارد سنت داشتن دامداری کوچک خانگی را ادامه دهد و اگر قصد پرورش دام را داشته باشد باید کیلومترها دورتر از روستا اقدام به ایجاد واحد دامداری مستقل نماید که این امر خارج از منطق و اصول کارشناسی بوده و هزینه های گزافی را بر روستاییان تحمیل می کند و می توان گفت بنیاد مسکن به عنوان متولی عمران روستایی کمر همت بسته تا انواع فضاهای تولیدی در روستاهای کردستان را که هزاران سال وجود داشته است، یکی یکی تعطیل و به ورطه نابودی کشاند.
در جلسات متعدد در استانداری کردستان و برنامه های مختلف بارها شاهد اظهار نظر انتقادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان و معاونین وی در خصوص اقدامات بنیاد مسکن که موجب حذف دامداری های خانگی شده است بوده ایم اما دریغ از یک اظهار نظر یا پاسخ از سوی مسئولان بنیاد مسکن استان کردستان!

 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط